tirsdag 28. januar 2014

Impressiv språkforstyrrelse

Impressive språkvansker 
Impressive språkvansker innebærer en svikt i språkforståelsen, det vil si at barnets hovedproblem er å få mening ut av det som blir sagt.
 Språkforståelsen er grunnlaget for all språklig aktivitet . Språkforståelsen må være betydelig under det vi kan forvente ut fra evnenivå målt med ikke-verbale IQ-tester. Dette er en meget alvorlig diagnose som ofte kan føre til sosioemosjonelle (psykiske) vansker og vedvarende språkproblemer .
I følge Caplan  mangler barn med impressive språkvansker evne til å omforme (kode) akustiske signaler til mentale representasjoner (begreper). Barna kan likevel ha intakt evne til å oppfatte språklydene i korrekt rekkefølge og kunne imitere ord og fraser som blir sagt til dem. Manglende språkforståelse fører som oftest også til sviktende språkproduksjon. Selv om barna kan utvikle et funksjonelt dagligspråk når de blir eldre, fører språkproblemene til at de får ulike former for lærevansker på skolen (Bishop 1995). Barn med impressive språkvansker har derfor som oftest behov for omfattende tilpassning av opplæringen oppover i skolealder. Det er ofte nødvendig med spesialundervisning for at barna skal få et forsvarlig og likeverdig opplæringstilbud.

1 kommentar:

  1. Hei, hvordan får man diagnose impressiv språkforstyrrelse? Hvilen instanser gjør slik utredning?

    SvarSlett